keskiviikko 18. joulukuuta 2019

Serkkulinjan tutkimisen iloja

Minulla on menossa yhden esi-isäni jälkeläisten tutkiminen. Nämä jälkeläiset asuvat lähes kaikki Kymissä ja ristiin naimisia on todella paljon. Ei kylläkään ihan läheisten serkkujen kanssa, mutta kaukaisimpien sitäkin enemmän. Nyt kun alkaa viimeiset linjat olla menossa, saan aina tarkistaa, että onko henkilö jo minulla tietokannassa. Tarkistan myös puolisoiden vanhemmat, koska usein vanhemmat ovat jo, koska joku heidän lapsistaan on mennyt serkkulinjani henkilön kanssa naimisiin ja vanhempien avulla pystyn varmistamaan, että henkilö on oikea.

Tänään huomasin, että Maria Helenan miehen isä oli jo tietokannassa, mutta ei äiti. Se olikin kummallista. Lopulta selvisi, että miehen isän kolmannen vaimon ensimmäinen mies, Efraim, oli minun kaukainen serkku. Maria Helenan mies oli isänsä ensimmäisestä avioliitosta.

Katsoin kummankin sukulaisuussuhteen minuun. Toinen, Maria Helena on minun 3.serkku 3 polven takaa ja tämä toinen, Efraim on minun 2.serkku 4 polven takaa. Kaukaisia ovat serkut, mutta yhteinen esi-isä meillä on. Maria Helenan äiti ja Efraim ovat keskenään pikkuserkkuja.

Minulla on useinkin vaikea hahmottaa näitä x. serkkuja y polven takaa, joten olen tehnyt tällaisen kaavion, joka hieman helpottaa asiaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti